De bruiloft

16 augustus 2015 - Craiova, Roemenië

Zo maak je nog wat mee! Gisterenavond naar een bruiloft geweest. Dit bleek niet zomaar een bruiloft te zijn maar iemand die nogal vooraanstaand in de politiek schijnt te zijn. Ik zou om 20 uur opgehaald worden door Victor en samen met hem naar dit feestje gaan. Doordat hij zich had verslapen ?!? kwam hij een uurtje later aanzetten per taxi. We moesten wel nog ff wat inkopen doen want zonder bloemen konden we niet komen aanzetten dus maar even langs de weg gestopt bij een zigeuner bloemenstalletje.

Daar aangekomen al snel gemerkt dat het niet zomaar een feestje was te zien aan de extreme hoeveelheid auto's. Eenmaal daar, toen was het al bijna 21:45 bleek dat de eerste mensen pas net hun voorgerecht gekregen hadden en we zeker niet te laat waren, sterker nog, er moesten nog redelijk wat mensen arriveren! Een heel mooie locatie trouwens met grote terrassen verdeeld over meerdere verdiepingen en centraal een groot zwembad (zie foto's en video's).

Taal was wederom moeilijk want het niveau Engels hier is vrij slecht maar goed, met handen en voeten kun je ook communiceren. Ik zat naast een kerel die het nodig vond om bij ieder toiletbezoek zichzelf eens flink te bespreken met "Eau de shit", bah wat stonk die vent naar zo'n vieze weeïge troep. Maar goed, we zaten dus net waarna een gastheer al vrij snel kwam om wat te drinken in te schenken. Ik zag al dat hij 2 flessen vasthad, eentje wit en de andere rood. Prima, had wel zin in een wijntje dus liet hem weten graag de witte wijn te willen. Vervolgens kreeg ik een glas whisky ingeschonken?!?!?  Wat blijkt nou? De wijn staat op tafels en ze schenken je daarbij sterke drank in. Dat rode spul weet ik niet wat dat was maar dit was ook sterke drank. De wijn was niet echt te drinken daar men alles demi sec presenteerde en ben dus maar bij de whisky en spa rood gebleven.

Gitty had me een paar dagen geleden nog gemaild over een oud Roemeens voetbal international die ook voor Heerenveen heeft gevoetbald. Die bleek daar ook te zijn en heb nog kort Nederlands met hem gesproken al was dat van hem redelijk gebrekkig. Zijn dochter zal eind oktober in het hotel haar trouwfeest houden.

De setting was absoluut geweldig te noemen. Heel authentiek. Ook erg leuk om te zien waren de lokale "bandjes" die zongen. Niet echt mijn muziek maar heel bijzonder om mee te maken. Bijna continue waren mensen rondom het zwembad een soort van sirtaki aan het dansen. Rond 1:30 kregen we trouwens het hoofdgerecht geserveerd! Ook dit is een normale tijd voor het hoofdgerecht klaarblijkelijk, maar bij mij was de honger ondertussen wel weg.  Een trouwfeest gaat hier standaard tot in de vroege uren door. Het is vrij gebruikelijk zelfs dat zo'n feest pas rond 9 uur in de ochtend is afgelopen. Ai, er staat me dus nog wat te wachten als wij trouwfeesten gaan organiseren!

Rond 2:30 vond Victor het wel goed geweest en zijn we per taxi terug naar Craiova gereden. Hij stelde voor nog een afzakkertje te drinken in een Ierse pub vlakbij het appartement. Van daaruit naar nog een ander tentje gelopen waar nog een goede vriend van hem was en om bijna 4 uur toch maar besloten dat het goed was geweest waarna ik terug ben gelopen en hij achter is gebleven om nog ff door te gaan.

Hier kent men geen regels voor wat betreft openingstijden. Alles blijft net zo lang open als dat er gasten zijn. Ik kan verzekeren dat dit lang is. Toen ik terug liep waren de meeste kroegen onderweg nog redelijk goed gevuld en dat op dit tijdstip. Heel maf. Ze feesten echt de hele nacht door.

Vandaag is het voornemen om het grootste park te gaan bezoeken en een lekkere wandeling te gaan maken, al moet ik zo eerst gaan kijken of ik ergens nog iets van brood kan kopen. Lust wel wat te eten maar heb niks meer dus hopelijk is de minimarkt hier om de hoek gewoon geopend :-)

Iedereen een heel fijne dag toegewenst en Gitty, van harte proficiat met je verjaardag vandaag! Veel plezier met Sabrina in het Gaia Park.

1. Marijke:
    16 augustus 2015