Cultural Capital 2021

6 september 2015 - Craiova, Roemenië

Zo maak je nog eens wat mee...

Gisteren en deze ochtend was een conferentie in Craiova betreffende culturele hoofdstad 2021. Zowel Griekenland als Roemenië zullen beiden een stad hebben die uiteindelijk zal worden uitgeroepen tot Cultural Capital.

In dit kader waren mensen uitgenodigd van winnende steden maar ook burgemeesters en de minister van cultuur van Roemenië. Eigenlijk zou iemand vanuit het team van Maastricht komen om ook een verhaal te vertellen maar dan vanuit de optiek waarom Maastricht had verloren en te praten over wat er toen gebeurde en mogelijke spin-off, enz. Robert had enkele dagen geleden laten weten door privé omstandigheden niet meer te kunnen komen. Omdat ikzelf langs de zijlijn veel betrokken ben geweest met advies commissies heb ik dat stokje dan ook overgenomen.

Het was absoluut geweldig en leuk om mee te maken. Schijnbaar zou ik gisteren op Nationale TV zijn geweest en deze ochtend was m'n eigen presentatie. Toen ik de deur uitliep had ik al een uitnodiging ontvangen om volgend jaar naar Griekenland te gaan voor het vervolg gesprek. Daarnaast heb ik uitnodigingen gekregen van de vertegenwoordigers van de Roemeense steden om hun stad te komen bezoeken en een rondleiding te krijgen. Super gewoon.

Zoals het er nu naar uitziet zou het zeer goed kunnen dat ik zitting ga nemen in het bestuur van Craiova Culturele Hoofdstad en dus direct betrokken ben bij alle ontwikkelingen. Wat dat betreft erg leuk en tja, ik heb geen gezin hier dus ook niemand om naar huis voor te gaan dus kan net zo goed iets erbij doen in m'n vrije tijd wat ik erg leuk zou vinden.

Gisterenavond hadden we een gezamenlijk diner in de stad met ons gezelschap. Alles bij elkaar zo'n 25 personen. Ontzettend leuk en goede discussies gehad. Rond 01:30 toch maar naar huis gegaan om te gaan slapen.

Hier in het hotel waar ik nu weer aan het werk ben, ff met uitzondering van dit verhaal natuurlijk, gaat het vanaf morgen echt druk worden. De eerste leden van het management team zullen vandaag alsook de komende dagen arriveren in Craiova waarbij we dan flink aan de bak zullen moeten gaan. Gelukkig kan ik dan een paar taken verdelen en delegeren. Het is gewoon onmogelijk om een project als dit in je eentje te doen.

Maar goed, weer een ervaring rijker... Heel erg leuk allemaal.

Groetjes en een fijne zondag.